Checklist effectief zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen?

Schrijf persoonlijk, maar wel effectief! Alsjeblieft:             Een checklist voor de randvoorwaarden

Ieder bedrijf doet het. Of zou het moeten doen: bloggen. Het nut van folder- en websiteteksten weten we ondertussen wel, maar bloggen is nog wat onwennig voor sommige organisaties. Bijkt. Met deze checklist wordt jouw blog een fantastisch instrument voor merkenbouw en het creëren van goodwill. Althans, de randvoorwaarden kloppen dan in ieder geval.

De bedoeling van een zakelijk blog is:

  • de expertise van een organisatie te etaleren;
  • een kijkje in de keuken te laten zien;
  • kennis te laten maken met De Heuse Mensch achter het bedrijf.

En dat dat goed voor je Google-rating is en je zo aan de branding van de organisatie kunt werken, is natuurlijk mooi meegenomen. ;-).

Meer over effectiviteit van bloggen en het onderzoek wat hierover gepubliceerd is, vind je hier

Bloggen moet vooral persoonlijk zijn. Maar dan wel in een keurslijf. Dat wil zeggen: zakelijke bloggers moeten zich wel aan een paar randvoorwaarden houden.

Checklist Keurslijf bij zakelijk bloggen

1.Heb het doel van je blog voor ogen. Wat wil je bereiken met je blog? Gedragsverandering? Kennis delen? Actie? Goodwill? Het maakt niet uit. Als je jouw blogs steeds maar weer schrijft en terugleest met in je achterhoofd: het doel. En bedenk bij iedere zin: draagt dit bij tot het doel? 

2. Het doel moet direct in de eerste alinea duidelijk zijn. Is het een leuke, grappige blog? Maak dan de eerst alinea zo, dat het leuk wordt om door te lezen. Wil je jouw (organisatie haar) expertise laten zien? Kom dan direct met een belofte zoals de woorden: tips, checklist, oplossing, etcetera.

3. Zorg ervoor dat je lezer zich met jou kan identificeren. Bijvoorbeeld: Het doel is mensen kennis te laten maken met het gebruik van zonne-energie. Als je dan en passant in je blog laat vallen dat  jij net quinoa bij Marqt hebt gekocht, de zonneboiler kapot was, je de GreenWheels auto nog moet aftanken en je net een regenwaterinstallatie op je WC hebt aan laten sluiten, schiet je je doel voorbij. Grote kans dat lezers zich hier niet mee kunnen identificeren en kunnen onbewust denken dat het gebruik van zonne-energie een stap te ver voor hen is.

4. Reduceer het aantal bijzinnen. Bijzinnen zijn nuttig als ze grappig zijn of aan het doel bijdragen. Niet? Schrappen. Ze maken jouw tekst minder leesbaar. 

5. Laat zoveel mogelijk mensen naar de website komen. Nieuwe content op de website is interessant voor jouw doelgroep en daarmee ook goed voor Google-rating. Dus deel jouw blogs uit.   Dat doe je door o.a. een nieuwsbrief te versturen met jouw nieuwe blog. Je zet een hele korte samenvatting ( één of twee van de tips die je in je blog geeft) in de nieuwsbrief. Daarna verwijs je door naar jouw website,daar waar je blog staat. Zo trek je jouw doelgroep naar jouw website en blijven ze niet alleen steken op de nieuwsbrief.

6. Blog regelmatig en maak jouw nieuwe blog kenbaar. Hoe vaak komen mensen met jouw onderwerp in aanraking? Is dat bijna dagelijks? Dan kun je gerust 1x per week een nieuwsbrief versturen met jouw nieuwe blog. Heb je een begrafenisonderneming? Dan kun je dat beter 1 x per maand doen ( tenzij je ook uitgebreid over de kwaliteit van leven blogt, dan kun je weer vaker). Je kunt dus wel dagelijks blogs plaatsen op jouw website, maar maak ze met beleid wereldkundig.

Mijn vraag aan jou: Wat is jouw ervaring met bloggen? Lukt het? Durf je het? Merk je resultaat? Ik lees het erg graag in onderstaande velden

En dan moeten ze natuurlijk ook nog leesbaar zijn. Oefenen en doen maakt het bloggen ook nog eens leuk. Sommige organisaties hebben hier geen tijd en expertise voor, die huren een ghostblogger in: een communicatiedeskundige die voor hen blogt.

Wil jij hulp hebben bij het bloggen? Of wil je ook jullie blogs uitbesteden?  Ik blog voor een aantal organisaties en help jullie ook graag! Maak nu gebruik van mijn speciale aanbod: een BlogStrippenkaart met 10% korting.

Nog geen reacties.

Geef een reactie