Een goed persbericht in 5 stappen

5 Tips voor een goed persbericht

Ik was eens ingehuurd om ervoor te zorgen dat een prachtig spel op GeoFort in Herwijnen in het Jeugdjournaal zou komen. Ik kondigde het persbericht aan, ik stuurde het persbericht, ik belde de redactie een paar keer na. Ze waren enthousiast. Maar die bewuste zaterdagochtend kwam het beroemde Jeugdjournaal-busje niet in Herwijnen… De redactie had gekozen om toch aandacht te besteden aan de zonnige, eerste schoolvakantiedag. Ik belde ze weer na. Het lag niet aan het persbericht, ook het contact vonden ze prettig. Maar het kwam die zaterdag beter uit voor hen om dicht bij huis te blijven en aandacht te besteden aan de eerste vakantiedag van de scholen. Tja. Je hebt niet alles in de hand! Maar ik weet zeker dat er een Geofort-zaadje geplant is en binnenkort het busje wel komt!

Format persbericht

Er zijn zo veel goede en niet-goede formats op internet te vinden over hoe je nu een goed persbericht schrijft. Hier een kort puntenlijstje van een goed format met een flinke snuf ervaring van mijzelf.

  1. Inleiding van een persbericht

Schrijf hier heel kort en bondig waar het hier om gaat. Journalisten gaan in deze alinea beslissen: is het interessant om door te lezen of toetsen ze de delete-knop in? Voor een persbericht is het belangrijk dat je nieuwswaarde hebt. Als je ‘leuke dingetjes’ wilt communiceren, bel dan journalisten dan persoonlijk op als je denkt dat ze het ook ‘leuk’ vinden.

Dus ‘plaats en datum en tijdstip’ vooral NIET noemen in de inleiding, dat is zonde van je triggertijd! Vaak personaliseer ik de inleiding: die van mij verschilt vaak per titel  zodat ik als insteek het interessegebied van de desbetreffende titel kan gebruiken.

  1. Aanleiding

Waarom is jouw onderwerp zo interessant, wat is nieuw of welke actualiteit gaat het hier om? Steek in op de interesses van het lezerspubliek. Dat pikken journalisten op.

  1. Verdieping

Hier kun je quotes van een key person inzetten, naar onderzoeken refereren, achtergrondinfo kwijt. Let op: wijdt niet te lang uit! Houd het bondig. Hierin kun je aangeven dat je achtergrondmateriaal (bijvoorbeeld het hele onderzoek) als bijlage hebt toegevoegd.

  1.     Praktische informatie

Hier kun je de plaats, datum en tijdstip-achtige zaken kwijt. Vergeet hier ook vooral niet jouw website te noemen voor meerdere informatie. Ik plaats vaak een kader om dit blokje oninteressante, doch onmisbare informatie vaak. Zo hoeven redacteuren dit niet helemaal door te akkeren als ze het bericht scannen.

  1.     Afsluiting van het persbericht

Hierin staan jouw website, jouw contactgegevens en je zet erbij  dat ze zich tot jou kunnen wenden voor meer informatie of meer beeldmateriaal. Mail beeldmateriaal mee.

Eh, oprolbaar?

Kan. Maar hoeft niet. Het belangrijkste is dat je de trigger absoluut in de eerste alinea zet. Dan kun je ervoor kiezen om:

  • het persbericht oprolbaar te maken: dus het moet ook mogelijk zijn dat de redactie alléén de eerste en/of tweede alinea plaatst zonder dat er een hiaat optreedt
  • het persbericht verder in bouwstenen op te maken. Zeker als je verschillende ‘nieuwtjes’ te vertellen hebt en je weet niet zeker welke elementen interessant is voor die journalist. Weet je het wel zeker, dan laat je zelf al alinea’s achterwege.
Nog geen reacties.

Geef een reactie