Energetische communicatie. Communiceer effectiever.

Energetische communicatieGeen woorden maar daden, daar zit wat in. Toch zíjn woorden daden. En wel met een immens grote uitwerking. Hoe dan? Door intentie te koppelen aan communicatie. Zweverig? Wellicht. Ook voor organisaties? Het uitproberen waard.

Bekend is het pygmalion-experiment dat werd uitgevoerd op een lagere school in San Fransisco door psycholoog Robert Rosenthal. In dit onderzoek doen wetenschappers alsof ze een methode hebben ontwikkeld die kan voorspellen welke kinderen veelbelovend waren en het lopende schooljaar een opmerkelijke vooruitgang zouden gaan boeken Leerkrachten wilden meewerken en lieten de kinderen uit de klas één voor één aan het onderzoek voor de methode meedoen. Na een week meldden de onderzoekers dat ze de data hadden geanalyseerd gaven de leerkrachten een lijstje met de top vijf leerlingen. Ze bespraken het lijstje uitgebreid met de leerkrachten. Wat de leerkrachten niet wisten, is dat de antwoorden direct in de prullenmand waren verdwenen en de onderzoekers willekeurig vijf leerlingen hadden aangewezen. Doel van de onderzoekers in deze fase was de leerkrachten echt te overtuigen van het lijstje.

Aan het einde van het schooljaar: het top-vijf-lijstje van de onderzoekers kwam feilloos  overeen met de top vijf van de leerlingen die het meeste vooruitgang boekten. Toeval? Nee, zeggen de onderzoekers. Doordat de leerkrachten ervan overtuigd waren dat de analyse van de antwoorden van die vijf écht zouden kloppen, gingen ze het hele jaar door, dag in dag uit daar ook naar handelen. Ze benaderden de kinderen met in hun achterhoofd dat dát de slimste kinderen van de klas waren. Dus in iedere communicatie-uiting kwam daar automatisch de intentie mee, dat ze slimme kinderen waren. Ook bij vragen waarbij extra uitleg door die leerlingen gevraagd werd.

Dus…door jouw intentie aan jouw communicatie te koppelen, zou je beter resultaat kunnen halen? Ja, zie het als een belangrijk onderdeel. En om dat toe te kunnen passen, moet je goed oefenen met de communicatie in jouw bedrijf. Leg die intentie in de communicatie, jouw absolute overtuiging van het doel waar voor je communiceert, je moet er zelf wel van overtuigd zijn. Schrijf met die intentie je boodschap en doe dit steeds bewust.

En eh, klein detail: het moet natuurlijk nog wél goed geschreven zijn.

Nog geen reacties.

Geef een reactie