Haal meer uit Social Media. Eén TIP.

Begeleid je bezoekers naar jouw doel

Vorige week interviewde ik Ruben Walker van African Clean Energy (ACE)weer. Een fantastische ondernemer: hij draagt met zijn uitvinding echt bij aan een aantal millenniumdoelstellingen, hij maakt écht verschil met zijn ACE1.  Ik en vele anderen zijn fan.

Maar toch zijn de crowdfundingdoelstellingen niet bereikt. Hoe kan dat toch?

Ruben vertelde mij, de voorwaarden waren goed:

  • Er is publiciteit
  • Crowdfunders kregen een mooi cadeau bij funding
  • Er is keuze
  • Er is geld binnengekomen
  • Maar nog niet genoeg, het doelbedrag was nog niet binnengehaald.

ACE heeft niet veel geld voor betaalde marketing. Social Media kan effectief zijn: het bereik is erg groot, zeker met zo’n mooi initiatief. En daar zit het em in: Iedereen liket en deelt alsof het een lieve lust is. Je kunt via social media heel gemakkelijk laten zien dat je een initiatief tof of belangrijk vindt.

Maar verandert het gedrag er door?

Niet veel. Dat blijkt ook uit recent onderzoek van NCDO:” Nederlanders boeken geen vooruitgang in hun duurzame gedrag”. Donaties en gedrag blijven achter. Het gevoel van de bezoekers is daarentegen wel goed: er is toch geliked en gedeeld?

Wat mist er? Ik zie maar al te vaak dat de call-to-action mist. Wat wil je daadwerkelijk bereiken met het bericht op social media? Dat het gedeeld wordt,  dat er simpelweg alleen maar aandacht voor is? Of wil je ook dat er daadwerkelijk gedoneerd wordt? Of moeten ze persé een artikel lezen? Of wil je dat ze zich ergens voor inschrijven?

Wat het ook is: zorg ervoor dat je heel duidelijk een button, een oproep, een actie kant-en-klaar in je bericht plaatst. Bijvoorbeeld roep op tot sms-donatie: simpel en snel: iedereen heeft zijn telefoon bij de hand.

Begeleid je bezoekers, neem ze aan het handje. Want dat willen we allemaal. Ook op social media.

 

 

 

Nog geen reacties.

Geef een reactie