Hoe trek je lezerspubliek aan? Het kost je maar 5 stapjes!

Ik heb het geluk dat ik voor organisaties ook communicatiemedewerkers individueel coach.  Geluk ja:  als ik dat doe, merk ik weer dat ik vreugde in het communiceren breng. Aha!

Ik kom vaak draken van persberichten, blogs, webteksten enzoverder tegen. Sommigen schrijven zo moeilijk: ingewikkelde zinsconstructies met veel verwijswoorden en je kunt zien dat de focus ligt op procedures en (politieke) correctheid. Maar goed, met dat laatste is niks mis mee.

Wel is er iets mis met de stijl. Het druipt er van af dat de stijl volstrekt niet past bij de afzender. En dat merk je. ‘Je’ is in dit geval de doelgroep. Het komt raar over,  de doelgroep pikt het niet op. Er zijn namelijk die dag nog wel meer prikkels die opgepikt kunnen worden.

De vorm doet er eerlijk gezegd niet meer heel veel toe. Het helpt wel als de vorm van een persbericht, van een blog, een communicatieplan, etc. goed is, maar het belangrijkste is dat jouw communicatie precies bij jóú past. En dat als jij het schrijft of even terugleest, je er energie van krijgt (in plaats van: ‘pffffff’)!

Diezelfde energie gaat over op jouw doelgroep. Pas wordt het opgepikt.

Hier 5 stappen om aantrekkelijk te communiceren

  1. Ga eerst na: wáárom wil ik dit opschrijven?
    • Waarom word ik hier blij van? Wat vind ik nou belangrijk? Schrijf dat dan op alsof je het tegen een vriend vertelt.
    • Waarom moet de doelgroep dit óók weten? Wat brengt het hen? Wat kunnen zij er mee? En ongetwijfeld is dit omdat de wereld er beter van wordt. Dat is immers jouw doel: een mooiere wereld, op wel gebied dan ook. Of je nu bij een groot bedrijf werkt of een éénpitter bent: je staat vast en zeker achter je werk.
  1. Als je je direct al teveel focust op de vorm, de grammatica en de dingen ‘zoals ze horen’ schiet jouw schrijfsel zijn doel voorbij. Je doel is dan om iets –in jouw ogen-  vooral correct te schrijven. Maar gaat het niet om mensen te bereiken die eigenlijk hetzelfde doel als jij hebben?
  1. Giet nu pas jouw tekst in de juiste vorm, schaaf aan de tekst en zorg dat er geen spel- en grammaticafouten meer inzitten. De basis heb je: de juiste energie!
  1. Voor een persbericht of blog, klik hier voor tips over de vorm
  1. Lees het, ben je er trots op? Ja? DEEL HET! Wij zitten namelijk jou te wachten: op naar een mooiere wereld! En: blijf doorgaan.

Ben je geïnteresseerd in coaching van communicatiemedewerkers? Of wil je liever je schrijfwerk uit handen geven? Neem contact met mij op.

Nog geen reacties.

Geef een reactie