Motiveer jouw doelgroep. Hoe doe je dat?

Begeleid de doelgroep in jouw blogWe willen het bijna allemaal: de wereld mooier maken. En of je dat nu doet door vrijwilligerswerk, bij een duurzame bank of NGO werkt, sommige processen in jouw bedrijf wilt verduurzamen, je bent coach op welk gebied dan ook, het is niet meer weg te denken, gelukkig. In deze blog geef ik je handvatten die je kunt gebruiken om jouw doelgroep aan te sporen om met jou mee te bewegen. Naar die mooiere wereld natuurlijk.

Financiële prikkel werkt en kan ook averechts werken
Het is duidelijk dat een financiële prikkel de slagingskans verhoogt. Het nadeel daarvan is dat de dingen die buiten het financiële kader vallen, niet meer volwaardig meetellen. Een voorbeeld: In onze gemeente wordt het scheiden van afval gestimuleerd door het gratis ophalen van plastic en papier, voor het restafval moet je betalen. Zaak is dus om zo weinig mogelijk restafval te produceren. De inwoners zijn niet gemotiveerd om hun plastic afval te reduceren, immers dat kun je gratis bij de weg zetten. Je zult jouw doelgroep dus moeten laten inzien dat het aanpassen van zijn gedrag of het doen van een actie daadwerkelijk zoden aan de dijk zet. 

Hoe motiveer je mensen? Zo bouw je je blog op.

  1. In de eerste alinea schets je een herkenbaar probleem (jouw onderwerp), dat direct invloed heeft op de doelgroep. Beloof nu al dat ze door het lezen van de blog er zelf iets aan kunnen doen.
  2. Baken een onderdeel van het probleem af als het te groot is, benoem het en ga daar specifiek op in (hiermee maak je het behapbaar).
  3. Schets (kort) de negatieve effecten. Wat veroorzaakt dat gedrag/gebrek/etc?
  4. Geef tips en te verwachten resultaten. Wat kan de lezer er zélf aan doen?
    1. Zorg ervoor dat deze tips heel laagdrempelig zijn voor de doelgroep. Bijvoorbeeld de tip om te verduurzamen door zonnepanelen op je huis te laten zetten, kan voor sommige mensen veel te ver van hun bed staan en is dit een afhaakmoment. Zorg er voor dat de doelgroep zich kan identificeren met jouw tip. Zaak is dus dat je jouw doelgroep goed kent. Maar daar volgende keer meer over.
    2. Het zou helemaal mooi zijn als je het te verwachten resultaat kunt bewijzen door filmpjes, ervaringen, onderzoeken, testimonials, et cetera.
  5. Ga vooral veel en vaak door met communiceren als jij denkt dat de wereld er mooier van wordt!
Nog geen reacties.

Geef een reactie